Facebook
Twitter
תמונה ללא תיאור
--%>
צרו קשר
סגור
שירות לקוחות
08-9472378

בניה ירוקה

עץ איתן


בעשורים האחרונים חל זינוק חד במודעות לאחריות סביבתית ובשיטות בניה ירוקה. החלוצים היו ארגונים או פרטים שדגלו באידיאולוגיה של קיימות, אחריהם החלו גופים שונים לרבות ממשל לאמץ את הגישות וליישמם (בעיקר בתחום ההנדסי ופיתוח בר קיימא) המטרה העליונה היא הפיכת עיר או מבנה לצרכן נמוך עד אפסי של דלקים (fossil fuels) או לחילופין יצרן של פחמן דו חמצני (ממולץ!! מחשבון לבדיקת כמות פחמן בבניה ירוקה לעומת רגילה) על ידי התמקדות בצד הסביבתי/ירוק ותכנון ארוך טווח ושימוש במודולים הנדסיים המבוססים על טכנולוגיות הצורכות רמות נמוכות עד אפסיות של פחמן לרבות שימוש בחומרי בניה, כמו שיטות בניה קלה (לדוגמא שימוש בעץ במקום בטון - ייצור ושימוש בבטון צורך הרבה יותר משאבים ואנרגיה בהשוואה לעץ).

למרות התקנים השונים הקיימים במדינות שונות יש צורך בשינוי שיטות וחומרי הבניה בגלל הבדלי אקלים הבאים לידי ביטוי בטמפרטורה, חומרי גלם זמינים, דמוגרפיה, תרבות ועוד. בארצנו הקטנה יש מאט מחצבים טבעיים או מקורות אנרגיה כמו עץ, מתכת, דלקים, מים ועל כן יש חשיבות רבה בניצול אנרגיה מתחדשת (ראו פירוט בהמשך), כאמור ניצול משאבים שאינם מתכלים כמו ניצול השמש להפקת אנרגיה סולארית ,ניצול הרוח להפקת חשמל מטורבינות רוח (בעיקר בצפון/רמת הגולן), שימוש בגזים המשתחררים משפכים ופסולת (ביומסה) להפקת חשמל (יש תחנה סמוך למפעל המלט "נשר").

האקלים בישראל מאופיין בהיצע רב של שמש רוב השנה ולכן מושקעים משאבים רבים לניצול אנרגיה זו, לאחרונה הוקמו שתי תחנות כוח תרמיות בנגב, ישראל מובילה בשימוש בדודי-שמש (המצאה ישראלית), עקב עליית מחירי הדלקים והרצון לעודד אנרגיות מתחדשות ב-2008 החל עידוד ממשלתי לתקנת קולטים סולאריים (פטו-וואלטיים) לייצור חשמל, כיום ההספק הכולל שלהם נאמד בכ-250 מגה-וואט.

בעיית מקורות המים גרמה לשינויים מרחיקי לכת, תחילה במגזר העסקי ולאחר מכן בפרטי, אפשר לטעון כי הנושא היה בליבו של העם היהודי עוד מימי ההתיישבות בדרך זו או אחרת. גם הקבוצות האתניות שחיו לפני קום המדינה כמו הבריטים, טורקים, ערבים דגלו בקיימות מסיבות ואלו ואחרות כמו מחסור במשאבים ואנרגיה. הבנייה הערבית באר"י מתאפיינת בניצול יעיל של משאבי הטבע לשיפור תנאי המחייה.

לדוגמא: בתים רבים בירושלים בנויים עם מרזבים המובילים מים לבורות מים הממוקמים בבטן האדמה - מתחת למבנה לשימוש בעיקר בחודשי הקיץ החמים, התקרות נבנו בגובה יחסי גבוהה בכדי לאפשר הרחקת אוויר חם, קירות רחבים לשמירה על בידוד, שימוש מואט בחלונות לשימור אנרגיה, גודלו עצי פרי שונים להצללה ומאכל.

עד כמה שזה נשמע מוזר המזרח התיכון הוא מחלוצי הפיתוח הסביבתי והבנייה הירוקה, כאמור בנייה ירוקה קיימת זה זמן רב אך יש הכרח בהגדרה ומדידה של פיתוח בר קיימא בישראל, קיימים מספר גופים שחלקם ממשלתיים לפיקוח ובקרה כמו תקן מכון התקנים הישראלי לבניה בת קיימא ותקן LEED האמריקני לבנייה ירוקה.




אנרגיה מתחדשת

בישראל ובעולם החלו לפעול בחריצות לפיתוח ותפעול אנרגיות מתחדשות במשק האנרגיה, המטרה היא עצמאות אנרגטית ושיפור איכות הסביבה, המודעות לצורך ולחשיבות שבאנרגיה מתחדשת ניכר מלבד בישראל גם בשאר מדינות העולם במיוחד כשרוב הדלקים מיוצרים במזרח התיכון ובמדינות עוינות לישראל ולמערב. אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה המנצלת משאבים ומקורות לא מתכלים - אנרגיית השמש/אנרגיה סולארית, אנרגיית הרוח - טורבינות רוח להפקת חשמל, אנרגיית המים -  ניצול גאות ושפל או גלי ים, הפקת אנרגיה מתהליך ביומסה (ניצול הגזים המשתחררים מפסולת מטמנות ושפכים להפקת אנרגיה), אנרגיה גיאותרמית (שימוש בחום ממרכז כדור הארץ). ניתן לייחס משאבים ומקורות אנרגיה מתכלים לדלק ממקורות מאובנים גז ופחם שנוצרו במשך מיליוני שנים. התפיסה המנחה היא שמקורות אנרגיה אלו לא יישארו לנצח ולכן צריך להתכונן לעתיד הלא רחוק.

  
 

טיפים לבנייה ירוקה ופיתוח בר קיימא

  • שימוש בחומרי בידוד חכמים למעטפת המבנה (חלונות כפולים מבודדים, טיח טרמי, חומרי בידוד)
  • תכנון הנדסי/אדריכלי ירוק - תכנון לזרימת אויר חם (האוויר החם מתנקז למעלה וזקוק לתחלופה)
  • ניצול מושכל של קרני השמש לחימום ותאורה טבעית (חום ואור בחורף חסימת קרני השמש בקיץ)
  • רכשו מוצרי חשמל עם דרוג אנרגטי נמוך A + (צריכה נמוכה של חשמל ומים) מכונת כביסה, תנור בילד אין, מייבש, טלוויזיה, מחשב, מנורות לד.
  • השתמשו בעץ שניתן לגדל בחוות גידול - במבוק, סידר, אורן עצים אלו גדלים בחוות לגידול עצים ולא נכרתו מיערות העד.
  • השתמשו בפרגולה או פתרון לקירוי והצללה למניעת חדירה ישירה של קרני אור בחלל הבית  - יוצר חום על החלון ומגדיל משמעותית את צריכת החשמל לקירור
  • בנוסף ובמשך לסעיף הקודם שיתלו סמוך למבנה עץ נשיר או שיח מטפס כמו גפן (מומלץ בצד הדרומי) בכדי שבקיץ ייתן צל ובחורף אור וחום.
  • תייעלו את צריכת המים כמו שימוש מושכל בהשקיה או במערכת למים אפורים
  • מקמו קומפוסטר למחזור פסולת אורגנית
  • דאגו לבידוד מתאים לצד הדרומי
  • קנו מוצרים איכותיים שיחזיקו מעמד זמן רב ושניתן לחדשם או למחזרם (ריהוט מעץ מלא איכותי, רשת צל איכותית, מחסן גינה עמיד)
  • דאגו לאיטום יעיל בכדי למנוע זליגה של חום בחורף וקור בקיץ
  • השתמשו בציפוי לחלונות זכוכית המונע קרינת UV ומפחית את צריכת הקירור.
  • השתדלו שלא לקנות חדש - מחזרו.



האם במבוק הוא עץ?
לא. במבוק הוא צמח השייך למשפחת העשבים, הוא בשל לשימוש לבניה (משתמשים בו באסיה לפיגומים) או לריצוף תוך 3-5 שנים, לאחר הקציר הוא גדל מחדש ללא פגיעה בצמח או בסביבה. אם זה לא מספיק הוא גם סופח פי 3-4 יותר פחמן דו חמצני מעצים. בשנים האחרונות הביקוש למוצרי הבמבוק עלה משמעותית בגלל תרומתו לסביבה וחוזקו המוערך.




 
לטיפים כיצד לקנות עץ בר קיימא כנסו לבלוג של מחסן עצים דוד פרופ עץ איתן
מומלץ הבית!! עץ סידר קשה (נחשב לירוק)
Ecompost
כפות עלי תמר לקירוי והצללה
טרקס - דק אקולוגי מחומרים ממוחזרים
יש לכם שאלה?

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי
 

עץ איתן בפייסבוק

המוצר נוסף בהצלחה לסל שלך!

עבור לתשלוםהשאר בחנות